tisdag 25 mars 2014

Stuvad squash

När jag bodde i Ungern lagade ofta min mamma stuvade grönsaker, som morötter, gröna bönor, pumpa som sedan serverades till en köttbit, pannbiff eller stekt ägg.
Min syssling som bor i Södertälje lagade häromdagen en god stuvad "falsk" pumpa. Hon använde squash/zucchini.
Jag blev lite sugen på det, men på råvis.
Så idag fixade jag och blev nöjd med resultaten.

Först river man squash på rivjärn, saltar lite och låter stå för att få bort vätskan. Under tiden mixar man ihop cashewnötter med vatten, paprikapulver, citronsaft, vitlök till en krämig konsistens. Sedan kramar man ut vattnet från den rivna squashen och blandar ihop med såsen och hackad dill.
Till den serverade jag en hemlagad mjuk "knäckebröd" som jag har torkat i torkugnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar